Megye: Szeben megye.
Erdély régió.
Erzsébetváros a Nagy-Küküllő jobb partján fekvő
Szeben megyei város, mely közigazgatásilag egyazon egységet képez
Ernyével és Szászvárossal. Medgyes innen csupán 20 kilométerre
található.
minden bizonnyal örmény katolikus plébániájának védőszentjéről ered (Szent Erzsébet)
Az első írásos forrás, mely konkrét említést tesz
róla, XIV. századi. Ebesfolwaként is olvashatunk róla.
Mindkét névalak az eb (=kutya) szóval hozható összefüggésbe. A
hagyomány szerint ugyanis a Bethlen család itt tartotta állatait.
Szász
lakosság alapította meg a mai város északi részén elterülő egykori
Ebesfalvát. Miután a szász lakosság magyar és román nemzetiségűek is
betelepedek, az Apafi család uradalmi központjává vált. Miután a
család egyik tagja, Apafi Gergely megvette a Bethlen család jelentős
birtokhányadát is, nekilátott várkastélyának építtetésébe. Eköré
szerveződött megannyi újonnan létrejött jobbágytelek. 1584-re
datálható a két legjelentősebb befolyással rendelkező család az Apafi
és Bethlen család egyezsége, miszerint ha az egyik dinasztia kihal,
automatikusan a másik család szerzi meg valamennyi ingó és ingatlan
értékét.
Apafi Miklós, aki Küküllő vármegye
főispánja volt, vármegyei Székhellyé tette 1590-ben. A XVII. század
elején a medgyesi németek ostromolták a várat, de sikerült őket
likvidálni a területről.
Kemény János itt talált menedéket
Bethlen János elől, illetve Ali pasa közvetítette Apafinak a szultán
üzenetét, miszerint menjen a marosvásárhelyi táborba, mert ott
választják majd fejedelemmé.
Mivel az Apafi család kihalt, 1713-ban, a korábbi megállapodás értelmében a helység uradalmával együtt a Bethlenek tulajdonába került. 1725-ben fölszentelték az örmények tágas kőtemplomát. 1729-ben lelki gondozásukra Velencéből mechitarista szerzetesek érkeztek. 1727-ben latin szertartású egyháza is létrejött, miután a római katolikusok megszerezték a korábbi református templomot. Ekkoriban kb. 450-500 örmény élt itt, a románok száma 280-300 lehetett.
1733-ban III. Károly Elisabethopolis (Elisabethstadt) néven örmény várossá emelte. Kiszakadt az uradalomból és megkapta a szabad kereskedés jogát a Birodalom egész területén. 1746-ban pallosjogot nyert és Szamosújvár kivételével az összes Erdély területén élő örményt a fennhatósága alá helyezték (igazságszolgáltatási, vallási és adózási tekintetben).
Az örmény lakosság fő profilja a
szarvasmarha, gyapjú és borkereskedelem. Ezen termékeket Erdélyi és
bécsi utakon járva értékesítették szinte egész évben. A városi
lakosság nagy része tímár volt. A román és magyar földnélküli
parasztok rétege szőlő és gabonaföldeket művelt.
1850-es összeírások alapján a lakosság nagy része örmény, de nem elhanyagolható az itt élő magyar, román és német kisebbség számaránya sem. Legtöbben római katolikusak, de görög katolikus és református vallásúak egyaránt éltek itt.
1910-re már a románság került többségbe, kisebbségben németek
és cigányok éltek itt. A vallást vizsgálva megállapíthatjuk, hogy
legtöbben továbbra is római katolikusok, de a görög katolikus
vallásúak mellett evangélikusok, ortodoxok, zsidók és unitáriusok is
éltek itt.
1992-es statisztikák arról árulkodnak, hogy a
domináns számú románság, a továbbra is kisebbségben lévő magyarok
és németek mellett ekkor már cigányok is éltek itt.
Az itteni
gimnázium tanulója volt a híres író Zilahy Lajos.