ismertető
Megye: Hargita megye.
Erdély régió.
Homoródújfalu Hargita megyei
falu, mely közigazgatásilag Homoródoklánddal képez egyazon egységet.
Fekvése
Az Oklánd községhez (Hargita megye) tartozó
Homoródújfalu a Hargita-hegység lábainál, a Kis-Homoród völgyének
alsó részén, az egykori Szászföld és a Székelyföld határán
helyezkedik el, mint a megye legdélebben fekvő települése. Közvetlen
szomszédai az észak-nyugatra (2 km) található Oklánd, a jelenlegi
községközpont, déli irányban (5 km) a már Brassó megyéhez tartozó
Székelyzsombor, valamint keletre haladva (15 km) a szomszédos
Kovászna megyéhez tartozó unitárius nagyközség, Vargyas. A faluhoz
legközelebb fekvő városok: Székelyudvarhely – 30 km,
Szentkeresztbánya (Vlăhiţa) – 27 km, Barót (Baraolt, Kovászna
megye) – 22 km, valamint a Brassó megyei Kőhalom (Rupea, Reps)
– 24 km. A környék úthálózata fejlettnek mondható, de nagyrészt
még aszfaltozatlan, rossz állapotban lévő utakból áll (a 133-as és a
131-es megyei utak), viszont a falutól délre, alig 15 km-re halad el
a Brassó-Segesvár vasútvonal középső szakasza. A környéket uraló
dombvidék legmagasabb pontjai a Merke-tető (1003 m), a Hagymás tető
(817 m), a valamivel alacsonyabban fekvő Rika-tető és az Őrhegy (700
m), de maga a falu átlagosan 515-520 méter magasan terül el. A falut
észak-déli irányban a Hargita-hegységből eredő Kis-Homoród folyó szeli
át, melybe 3 patak is torkollik: az Oláh-patak, Bahér-pataka és a
Póké-patak. A falu belterülete 27,94 hektár, a külterületek nagy
részét legelők (291 ha Hargita-megyében + 200 ha a szomszédos Kovászna
megye területén) és szántóföldek (270 ha) alkotják, az erdős
területek kb. 48 hektárt foglalnak le. Az 1979-ben végzett
talajfúrások alkalmával vett földminták szerint a felszíni vékony
termőtalaj-réteg alatt vastag iszapréteg található, mely sokszor
elősegítette bizonyos talajcsuszamlások létrejöttét. A felső,
termékeny talajréteget főleg az erdei barna (60%), valamint a podzol
(20%) és a kilúgozott csernozjom (20%) talajtípusok alkotják,
melyeknek keveréke közepes minőségű szántóföldeket eredményez. A falu
határában altalajkincsekről nincsenek adatok, feljegyzések, de a
szomszédos Oklánd mellett a feljegyzések és a néphagyomány szerint már
a római és a későbbi időkben is vas- és sóbányák működtek. A
környező patakok medrében kristályos palarétegek is fellelhetők, de
megtalálhatóak a szomszédos baróti szénmedencéből átágazó vékony
szénerek is.
A környék növényzete és állatvilága
A
falut környező vidékek élővilága a dombvidék flóra és fauna
jellegzetességeit mutatja. A magasabb hegyeket általában lombhullató
erdőségek borítják, ahol a bükk- és a tölgyfa mellett majdnem minden
fafajta fellelhető (szil, éger, nyírfa, juharfa). A legelőkön
egyedülálló, évszázados tölgyfák állnak, míg egyes, kisebb
területeken természetes vagy telepített fenyvesek is megtalálhatók
(leginkább a kevés gazdasági jelentőséggel bíró vörösfenyő az uralkodó
faj). Az erdők aljnövényzete, valamint a legelők, mezők növényvilága
szintén a mérsékelt dombvidéki flóra változatosságát mutatja, nagyon
sok fűféle és más növényfaj megtalálható. Egyes helyeken nagyon
ritka, védett növényfélék is megtalálhatók, mint például a nárcisz,
a pünkösdi rózsa, a menyecskeszem, medvetalp, az árvalányhaj vagy a
nagyon mérgező, de a népi gyógyászatban felhasznált zászpa. A
környező erdőségeket nagyon gazdag és változatos állatvilág népesíti
be, melyek közül megemlíthetjük a medvét, a farkast, a rókát, a
vaddisznót, hiúzt, nyestet, mókust, a borzot, a vidrát, a héját,
kakukkot, a gólyát és a különféle énekesmadarakat (cinke, rigó,
pacsirta, gyurgyalag). Ugyanakkor nagyon sokféle erdei gyümölcs és
gombaféle is fellelhető.
A környék éghajlata
A
tisztább, köd- és páramentes napokon a falut környező dombokról
nagyon messzire elláthatunk: észak fele a Hargita-hegység szerényebb
csúcsai láthatók, míg déli irányba tekintve feltűnnek a Déli-Kárpátok
vonulatához tartozó Fogarasi-havasok jóval magasabb, majdnem mindig
hófödte, ragyogó csúcsai. A vidék éghajlata mérsékelt, de
változékony a magasság és a dombok elhelyezkedése szerint. Így a
völgyben gyakorlatilag a hideg hegyi klímától az enyhébb dombvidéki
éghajlatig minden érezhető. Az évi átlagos hőmérséklet +10…
+20 C0 között váltakozik, a népi megfigyelések szerint az első őszi
fagyok november hónap utolsó felétől várhatóak, míg tavasszal az
utolsó fagyok április közepétől szűnnek meg teljesen. Az évi
csapadékmennyiség 480,5 és 508,5 liter/m2 között váltakozik. A
vidéket uraló szelek irányukat tekintve nagyon változóak, de a
legfontosabb a keletről érkező Nemere, mely főleg télen és kora
tavasszal érezteti hatásait. A fentebb felsorolt éghajlati jellemzők
és értékek az utóbbi évtizedek esztelen erdőirtásai és a világszerte
tapasztalható globális felmelegedés következtében egyre
változékonyabbá válnak. Ennek a negatív folyamatnak direkt
következményei az erre a vidékre régebben nem jellemző, nagyon magas
hőmérsékleti értékek és az ehhez társuló hosszú nyári kánikulák és
szárazságok.
A falu lakossága
A falu lakosságáról
nagyon kevés és hiányos adat lelhető fel, ezek nagy része főleg az
unitárius egyház levéltárából, valamint a régi községi
nyilvántartásokból, feljegyzésekből került ki. A lakosság számbéli
eloszlása a különböző korokban a következőképpen
alakult:Év 1786 1910 1930 1941 1956 1966 1977 1992 2002 2004Lakós 264 421 401 406 378 343 325 299 323 325
Homoródújfalu
a kezdetektől fogva viszonylag kisméretű falu volt és így kevés
lakóssal rendelkezett; ezen lakosság mindig is székelyekből állott,
akik a reformáció óta döntő többségükben (99%) Dávid Ferenc követői,
tehát unitárius vallásúak. Az egyházi forrásokban a legelső, a
lakósság számáról szóló adat az 1799-ben az unitárius templom egyik
toronygombjában elhelyezett okiraton található, melyek szerint
„ez is ide tartozék, hogy mikor ezen templom és torony
építettek, voltanak cselédes gazdák az Unitárius Valósan lévők
62-ten. Számláltatnak lelkek 257, itt H-Újfaluban…”Egy
másik, szintén a toronygombba 1895-ben elhelyezett irat szerint:
„az unitáriusok száma: 374 élt Újfaluban és az egész község
lakóinak száma 412”. A faluban 1907-ben 94, 1957-ben pedig 116
ház létezett. Jelenleg egy főutca és még öt mellékutca (Alszeg,
Felszeg, Belső-utca, Túlsó-utca, Kicsi-utca) mentén 115 ház
található, melyek közül 20 ház teljesen kihalt, lakatlan. Az utóbbi
évtizedekben a lakosság egyre jelentősebb részét teszik ki a falu
szélein élő és a helyiek által cigányoknak nevezett romák, akik
teljesen magyarnak és unitáriusnak vallják magukat, ezért a hivatalos
kimutatásokban külön népcsoportként, etnikumként nem jelennek meg.
Története
1481-ben
Wijfalw néven
említik. A Székelyföld és Szászföld határán fekvő falu 1481-ben
épített középkori templomát 1798 és 1801 között teljesen átépítették.
A kőkerítést 1827-ben építették a régi kőkerítés köveit is
felhasználva. 1910-ben 401 magyar lakosa volt. A trianoni
békeszerződésig Udvarhely vármegye Homoródi járásához tartozott.
1992-ben 299 lakosa 1 román kivételével mind magyar volt.
Keletkezése és az első hivatalos adatok
Homoródújfalu
környéke az előkerült régészeti leletek szerint már a legrégibb
időkben lakott volt. A legelső településnyomok az Oláh-patak folyása
mentén létezhettek, valamint a környező hegyekre épített várak
környékén, azok mellett és védelmében. Ezek az ősi várak – ma
már csak a romjaik – a régi határvonal, a gyepű mentén
helyezkednek el, melyeket a szomszédos várakkal (pl. a bágyi vár
vagy a kissé távolabbi Bálványos-vár) a Kakasborozdának,
Ördögborozdának nevezett töltésvonal köti össze. A legismertebbek és a
mai napig felismerhetők a Hagymás-vár, a Kustaly-vár és a délen, a
Rika-patak völgyében fekvő Attila-vár. A néphagyomány szerint az
Attila-vár tövében, a Rika-patak mellett, egy hatalmas, ma is
létező kőtömb alatt van eltemetve Réka királynő, a hun király,
Attila felesége. Ugyancsak a Rika-patak völgyében haladt át az ókori
Dáciát átszelő római hadiútak egyike, melynek épségben megmaradt
boltíves hídjai jelenleg is használatosak. A falu keltezésének
idejéről csak nagyon kevés és homályos emlék maradt fenn, a régi
írások és legendák szerint kb. az 1400-as évek elején kaphatta mai
nevét a település, mivelhogy a 15. század végén már mint az ezen a
néven bejegyzett falu szerepel. A néphagyomány szerint a falut idegen,
talán a környező falvakból származó telepesek alapították, akik a
Kis-Homoród mellett, a ma is létező Bodzás nevű dűlőben telepedtek
le. Őket egy öreg, vak ember vezette, irányította erre a helyre,
aki szerint olyan helyen kellett leverjék a kalyibájuk cölöpjeit,
ahol megterem a gyalogbodza, mert az jó megélhetést adó föld. Ezért
a régi időkben a szomszédos falvak lakói sokáig kalyibásoknak
csúfolták az újfalviakat. A fentiek ellenére bizonyosan csak annyit
tudhatunk, hogy Újfalu a környékbeli falvaknál jóval fiatalabb,
amint azt a neve is mutatja. A falunévben szereplő Homoród előnév a
Kis-Homoród folyóra utal és a folyó menti falvak közös névalkotója. A
falu a Székelyföld és a délebbi Szászföld (Királyföld) határán
fekszik, mint a völgy legalsó, még székelyek lakta települése. Erre
a tényre utal a falut említő, 1481-ből származó első írásos
dokumentum, mely Újfalu és a szomszédos, már a Szászföldhöz tartozó
Zsombor határát jelöli ki: „possessio Sombor et possessio
Wijfaw. ”Ugyanezt a határjárást elvégezték 1486-ban, majd
1550-ben is. A régi egyházi feljegyzések azt mutatják, hogy a
reformáció idején a korábban katolikus vallású lakosság egyöntetűen
vette fel az új, unitárius (egyistenhívő) hitet. Az 1602-es
Básta-féle összeírás alkalmával mint falu szerepel 9 lófővel. Más, a
falura vonatkozó adatokat találhatunk néhány 17. századi
feljegyzésben, melyek szerint „1629. január 20-án II-ik János
Kiss Rédei Jánosnak ajándékoz az Oklándhoz tartozó Újfaluban és
Karácsonfalván, ki őt vállalataiban híven segítette s kinek 15 évnél
többet volt belső kamarása” , valamint „1632. augusztus
5-én Patakfalvi nemes és vitézlő Ferenczi Balázs írnokának
szorgalmáért Újfaluban, Oklánd és Karácsonfalvában négy jobbágyat
adományozott”.
Az egyházközség rövid története
A falu alapításakor az első lakosok, telepesek katolikus vallásúak
voltak, akárcsak az akkori Erdély és a környező falvak székely
lakossága (ezt bizonyítja a szomszédos Karácsonyfalva egyik harangján
található 1117-es évszám is, ami már a legkorábbi időkben is létező
keresztény lakosságra utal). A falu első, még katolikus temploma
1480-ban épült és alacsony, kőfalakon nyugvó kicsinyke faépület volt,
alacsony, zsindelyfedeles tetővel és toronnyal: „a másik
templom építetett vala az 1480-ik esztendőben mely a mostaninál jóval
kisebb volt s midőn fenn állott volna tartott volna 317 esztendőkig s
romlásra készülni… a torony is, melynek kőrakása 3 német öl
magasságon vala”. Az első templom részletesebb leírása Lázár
István unitárius superintendens „generalis visitaciója”
alkalmával, 1789-ben készült jegyzőkönyvben található . Ezen
feljegyzések alapján a temető közepében állott az eklézsia
fazsindelyekkel fedett, 5 kőlábbal megerősített kőtemploma, melynek
belsejét két aprócska ablak világította meg. Az új, protestáns hitre
való áttérés pontos dátumáról és módjáról semmiféle adat nem volt
fellelhető, ezért csak arra a legendára alapozhatunk, miszerint a
lakosság egy, a faluba bejött protestáns vándorprédikátor reménykeltő
szavainak hatására tért át az új hitre. A templom a reformáció
alkalmával az unitárius vallásra áttért hívek tulajdonába került, így
belsejét fokozatosan a katolikusnál sokkal szerényebb és egyszerűbb
unitárius templommá alakították át. Ennek ellenére még jól látható
volt régi, katolikus oltár helye, valamint a templom belsejét a
szentélytől elválasztó arcosolium (diadalív). A régi prédikáló szék is
kőből készült, rajta a következő feliratokkal: a külső részén
„Légy hív mindhalálig”, a belső részén pedig
„VELAMEN HOC FUIT MICHAEL B MOLNAR PROPRIA MANUA ET SUMPTU.
EXIST CURATORE FRANCISCO ALBERT AEDILES GREGORIUS AMBRUS ET TOMAS
BALINT 1741, 18 MAJT. ”A templomot kívül alacsony kőkerítés
övezte, a toronyban pedig két harang volt elhelyezve. Az épület
ekkor már nagyon rossz állapotban volt, ezért szükségessé vált egy
teljesen új templom építése. Az 1568-ban Erdélyben elfogadott
vallásszabadság törvénye, amit 1571-ben a marosvásárhelyi
országgyűlés is megerősített, lehetővé tette az unitáriusok számára
is a szabad vallásgyakorlást és azt is, hogy megtűrt felekezetként
létezhessenek, a néhai megszorító intézkedések ellenére is. Ha a
környékbeli urak és hivatalnokok megengedték, akkor saját papot is
tarthattak, de templomokat nem építhettek. Ezzel és a paphiánnyal
magyarázható az a tény is, hogy 1681-ig Homoródújfalu nem különálló
egyházközségként szerepelt, hanem mint a szomszédos Oklánd filiája,
tehát leányegyházközsége.1681-től már mint önálló egyházközség
szerepel, de számukra a teljes szabadságot és elismerést az 1781-ben
II. József osztrák császár által kiadott „Türelmi
Rendelet” biztosította, mely már megengedte új templomok
építését is, feltéve, ha azok nem a főutak mellé épültek. A rendelet
hatására, valamint tekintettel a régi templom már igencsak megroppant
állapotára, az egyházközség elöljárói egy teljesen új templom
építéséről döntöttek. Az új templom építésének előkészítő munkálatai
már 1794-ben elkezdődtek, majd idegenből hozott ács és pallér
felügyelete alatt („a pallér Zajler Péter uram, az ácsnak neve,
aki ezen nagy tornyot szarvazta, Sombori Péter András vala” )
nekifogtak az építkezésnek is, amelyet 1801-ben fejeztek be. A régi
templom anyagaiból egyedül a reneszánszkori faragott kő ajtókereteket
használták fel újra („a templom nyugati bejáratának egyenes
záródású, finoman tagolt reneszánsz kőkerete van, hasonló
profilozású szemöldökpárkánnyal, míg a déli oldalon a barokk portikus
bejáratának két oldalán egy-egy gótikus töredék van beépítve. ”
), de érdekes módon betartottak néhány régi, csak a katolikus
templomokra jellemző építési szokást is: pl. a lekerekített formájú
templombelső, a diadalív és megmaradt egy beépített
szentségtartó-üreg (!) is, amely egyáltalán nem jellemző és nem
használatos az unitárius templomokban. A férfiak bejáratánál a
következő szöveg olvasható még napjainkban is: „Homoródújfalu
engemet épített és az Egy Istennek szentelt s dicsőített. Nyíljék meg
az ég azok áldására, kik kezet emeltek ezen szent munkára. ” A
torony alatti bejáraton (asszonyok bejárata) is voltak feliratok:
„építetett (…), Isten fogadd már ezt szárnyad oltalmába
1801. ”1806-ban az egyházközség küldöttséget menesztett
Kolozsvárra, hogy „orgonacsinálót” keressenek, de nem
járhattak sok szerencsével, mert az orgonát csak 1846-ban sikerült
beszerezni és felszereltetni. Az orgonát a homoródabásfalvi Balázs
Mózes orgonaművész építette és 15 év jótállást is vállalt érte, de
ezek ellenére hangszer nagyon sokszor elromlott vagy megrongálódott.
Fontosabb javításokat 1880-ban, 1903-ban, 1910-ben, 1939-ben és még
sokszor ezek után végeztek rajta, de jelenleg mégis használhatatlan.
Az 1848-as forradalom és szabadságharc idején a templomot idegenek
feldúlták, kifosztották, mely rongálásokat gyorsan kijavítottak.
Később a szélviharok és a villámcsapások többször is megrongálták a
torony tetőszerkezetét, de ezeket a károkat is kijavították.1827-ben
a templomot 105 méter kerületű, 2 méter magas, közmunkával épített
vastag kőfallal vették körül, felhasználva a régi kőfal maradványait
is. A régi templom tornyában két harang volt, a következő
feliratokkal: a kisebbiken „Homoródújfalvi Unitária Eklésia
öntette Isten dicsőségére. Anno 1775” , a nagyobbikon pedig:
„Az Homoródújfalvi Unitária Eklésiáé. Anno 1760. Új nevet
adnak neked, melyet az ÚR szája nevez. Ézs 1.12. Egy az Úr, egy a
Hit, egy a Keresztség. Ef 4. ”Ezeket a harangokat később
áthelyezték az újonnan épített templom tornyába, de 1842-ben a
nagyobbik megrepedt, ezért 1843-ban közadakozásból újat öntettek.
1916 őszén a harangokat az osztrák-magyar hadsereg ágyúöntés céljára
„elrekvirálta”, vagyis kötelezően beszolgáltatatta. A
háború után „harangalapot” hoztak létre és így 1923-ban
sikerült egy új harangot beszerezni, melynek öntését egy bukaresti
cég végezte. Később a kisebbik harang is megrepedt, ezért 1947-ben
Csíkszeredában újjáöntették. A templom körül már a legrégibb idők óta
létezett temető, amelyben eleinte a halottakat közvetlenül a templom
falai mellé temették, a cinterem szomszédságába. Később ezt a
szokást a hatóságok betiltották és csak a templomtól távolabbra
lehetett temetkezni.1814-ben határozatot hoztak a temető
bekerítéséről, amit nemsokára meg is valósítottak. Mivelhogy a
temetkezési előírásokat nem mindig tartották be, 1827-ben Körmöczi
János unitárius püspök újból szigorúan meghagyta ezt, utalva arra is,
hogy a túl közeli sírgödrök veszélyeztetik a templom stabilitását is.
Később, a templomot övező kőfal megépítése megoldotta ezt a
problémát, majd 1831-ben a temetőt sánccal vették körül és mellette
oltványos faiskolát is létesítetek. 1839-ig a szokások szerint a
halottaknak fából állítottak emlékműveket, de a püspöki levelek már a
sírkövek állítását szorgalmazták. A temetőbe csakis az unitárius
vallásúak temetkezhettek díjmentesen, de 1918 után más felekezetűek
is vásárolhattak sírhelyet, 5 évi egyházadó (kepe) kifizetésével. A
temetőt legutóbb 1931-ben kerítették be új kerítéssel, mely mind a
mai napig fennáll. A régi sírkövek között található néhány fekvő,
szarkofág alakú is, melyek alatt az eklézsia régi papjai nyugszanak.
Ma a temető teljesen körbeveszi a templomot és a kerítést, a sírok
rendezettek, gondozottak és kizárólag csakis terméskőből, homokkőből
és márványból készült sírkövek találhatók benne, eltérően a katolikus
temetőkben szokásos fa fejfáktól és egyéb díszektől.
Az
iskola és az oktatás története
A falu iskolájának pontos
létesítési idejét és módját nem ismerjük, de a régi egyházközségi
feljegyzések szerint 1744-ig egyáltalán nem volt „mestere és
mesteri háza” a falunak, mert a lakosság alacsony száma túl
kevés volt egy tanítómester eltartásához. Az első feljegyzés egy
pénztári jegyzékben szerepel, melyek szerint egy bizonyos
„Sárosi György Atyánkfiától alamizsnapénzt vettek át, melyet
Fehérvár és Háromszék megyékben gyűjtött”, valószínűleg
iskolalétesítés céljából.1789-ben Lázár István unitárius püspök egyik
vizitációja során meglátogatta az ekkor már létező és egyházi
tulajdonban lévő, tehát felekezeti iskolát és az abban találtatott
gyerekek „esztendejekhez képest s tanításbeli idejekhez képest
dicséretesnek találtattak. ”1792-ben falu lélekszáma 239 volt,
melyből 130 iskoláskorú gyermek volt, de ezek nagy része a mezei
munkák és a szülői nemtörődömség miatt nem járt rendesen iskolába.
Ugyanebben az évben különféle kisebb javításokat végeztek a
kántortanítói lakáson, majd 1794-ben közadakozásból egy új épületet
emeltek: „egy küs szép kőből és fundamento tanuló ház sindellyel
fedve, két üveg ablakkal. ”1796-ban újabb javításokat végeznek,
akárcsak 1809-ben és 1813-ban, de ezek ellenére az épületek nagyon
rossz állapotba kerültek, ezért az 1818-as Esperesi Vizsgálószék
alkalmával parancsba adták, hogy „a mesteri ház jó móddal a
kinézett helyre ex fundamento újlag építessék a mostani, tűztől
félthető állásától különbözőleg. ”Pénzhiány miatt az új
„oskola” csak 1823-ban készült el, a Kis-Homoród
folyásának jobb partján. Az esetleges árvízveszély és vízmosások
elkerülése érdekében egy rend fűzfavesszőt verettek le a folyó
partjánál. Az épületet a lehetőségek függvényében az idők folyamán
folytonosan bővítették, új ablakokat szereltek rá, majd 1843-ban
teljesen újrafödték. 1850-ben az árvíz nagy károkat okozott az
épületekben, de ezeket gyorsan kijavították és egy új kerítést is
készítettek köréjük. Az iskola mellett álló régi tanulóházat eladták
és helyébe egy új mesteri házat építettek, mely „hasonlólag új
fedél alá téendő tanítói háznak fordítassék. ” 1870-ben az
épületet a rendkívül tűzveszélyes szalmatető helyett cseréppel fedték
be, majd 1872-ben a körzeti tanfelügyelő utasítására deszkával
padolták le.1883-ban falugyűlést hívtak össze az iskola és a
kántortanítói fizetés ügyében, melynek eredményeképpen az iskola a
leszegényedett egyház tulajdonából átment a község tulajdonába. Ez a
tulajdonváltás később (1930) nagy gondokat és bonyodalmakat okozott az
községnek és az egyháznak egyaránt. Ezek ellenére az Esperesi
Vizsgálószék minden évben meglátogatja az iskolát és felülvigyázza a
tanítást.1892-ben a homoródi járási Szolgabíróság (melynek székhelye a
szomszédos Oklándon volt) utasítására egy új épület építésébe kezdtek,
a költségek egy részét a székelyudvarhelyi Takarékpénztár oklándi
kirendeltsége állta, a többi részt közadakozásból teremtették elő,
így az új iskola rövid idő alatt elkészült. Egy újabb árvízhullám
idején az épület nagyon súlyos károkat szenvedett, emiatt a tanítás
hosszú ideig bérházakban folyt. 1915-ben a magyar állami hatóságok
bizonyos feltételek mellett ígéreteket tettek az iskola újjáépítésre,
de ezt a község nem fogadta el. Így végül 1919-ben az Unitárius
Egyházi Főtanács elrendelte egy felekezeti iskola felállítását a
faluban, amit meg is valósítottak, de az iskolát nemsokára
kilakoltatták a község tulajdonában lévő épületből. A hosszú
iskolavitának végül az 1925-ös magánoktatási törvény vetett véget,
mivelhogy még ebben az évben egy teljesen új állami iskola épült,
mely mind a mai napig a helyi I. -IV. osztályos elemi iskolának ad
otthont és szolgálja a falu lakosságát. A faluban mindig csak
egyetlen tanító foglalkozott a valaha népes gyereksereg oktatásával,
sőt bizonyos időkben még 7-8 osztályos oktatás is folyt a falai
között. Az iskola tanítója egészen a kommunista korszak kezdetéig
egyben az egyházközség kántora, valamint a falu sokoldalúan képzett,
megbecsült és köztiszteletnek örvendő közéleti személyisége is volt.
Az alábbi táblázat az iskola tanítóinak névsorát és szolgálati
idejüket tartalmazza:
A tanító neve Szolgálati
ideje IdőtartamaSárosi György 1774-1789 15 évKarátsonfalvi
József 1789-1795 6 évVargyasi M. Zsigmond 1795-1808 13 évAlmási
András 1808-1814 6 évNyíredi János 1814-1816 2 évMolnos
József 1816-1823 7 évMarosi Zsigmond 1823-1828 5 évAlmási
András 1828-1840 12 évLőfi Elek 1840-1848 8 évKovács
István 1848-1856 8 évImre István 1856-1878 22 évid. Deák
Mózes 1878-1900 22 évifj. Deák Mózes 1900-1914 14 évSiketes
Sándor 1914-1946 32 évLászló János 1946-1985 39 évBomhér
Eszter 1985-1990 5 évGyörke Irma 1990
Az iskola mellett még meg
kell említenünk az óvodát is, melyet a faluban először csak 1960-ban
létesítettek, mivelhogy addig vagy kevés volt a szükséges
gyereklétszám vagy pedig nem voltak meg a szükséges anyagi feltételek.
A régebbi időkben már létezett szervezett kisgyermek-felügyelet, de
ez csak nyári időszakban, a nagy mezei munkák idején működött, a
gyerekeket egy megbízott asszony vigyázta fel. A kollektivizálás
befejeztével felvetődött egy új óvoda létesítésének gondolata, amit
végül 1960-ban meg is valósítottak, amikor már 27 óvodáskorú gyerek
szerepelt a nyilvántartásokban és járt rendszeresen az óvodába,
egyetlen óvónő felügyelete alatt. Az óvoda a kezdeti években még a
régi kántori lakásban működött, de a nyári időszakokban egyben teljes
ellátású napközi otthonként is használták. Ebben az időszakokban a
szükséges élelmiszereket és a személyzet (szakácsnő, dada) fizetését
a helyi termelőszövetkezet biztosította. Nagy erőfeszítések árán
sikerült az óvodát ellátni a szükséges bútorzattal és játékokkal, de
1970 őszétől a drasztikusan lecsökkent gyereklétszám miatt az
intézményt a falusiak kérése és igényei ellenére bezárták. Az 1989-es
fordulat után az óvodát újraindították és azóta egy szakképzett óvónő
felügyelete alatt folyamatosan működik.
A falu
története 1848-1945 között
Homoródújfalu történetét a
forrásanyagok részleges vagy teljes hiánya jellemzi, ezzel
magyarázható az a tény is, hogy a 19. század közepéig nagyon kevés
adatot találhatunk a faluval kapcsolatosan. Az egyes, főleg
határvidéki székely falvakra jellemző falujegyzőkönyvek itt egyáltalán
nem léteztek, ezért csakis az nagyon szegényes és hiányos egyházi
feljegyzésekre és az idősebbek visszaemlékezéseire hagyatkozhatunk. Az
1848-49 szabadságharc eseményei nem igazán érintették a falut és így a
harcokban esetleg résztvevő újfalviakról sincsenek feljegyzéseink.
Ezek ellenére megemlíthetjük a szomszédos Rika-erdejében lezajlott
kisebb ütközetet, melynek során Gál Sándor székely honvédezredes
csapatai utolérték és legyőzték a Háromszékről Udvarhely felé menekülő
Heydte császári hadvezér csapatait.
A forradalom idején a különféle
kisebb csapatok, martalócok sokszor kifosztották a falut, a legtöbb
kárt a templomban okozták, melyet többször is kifosztottak és
megrongáltak.
A korszak talán legjelentősebb eseménye a
jobbágyfelszabadítás volt, melynek során az eddigi függőségben élő
parasztok szabad ház- és földtulajdonos gazdákká váltak.
A
forradalom bukása utáni időkben nagy nehézséget okozott a környéken
állomásozó császári csapatok kötelező élelmezése és ellátása,
valamint a önkényuralmi rendhez hű császári alattvalók túlkapásai (pl.
a községi jegyző).
Az 1859-es császári rendelet megnyirbálta
az erdélyi protestáns egyházak hagyományos önkormányzatát, így
negatívan érintette az újfalvi unitárius egyházközséget is.
Az
Bach-rendszer bukása és az osztrák önkényuralom válsága után létrejött
1867-es kiegyezés megnyitotta az utat a kapitalista típusú fejlődés és
a német (szász) mintára elkezdődött polgárosodás irányába. Az 1868-as,
általános tankötelezettségről szóló törvény hozzájárult az írástudók
számának gyors és látványos növekedéséhez, melyhez nagyban és döntően
hozzájárult a faluban tevékenykedő kántortanítók öntudatos és
áldozatos munkája is. Az új közigazgatási átszervezés alkalmával
(1876) felszámolták a történelmi Udverhelyszéket és létrehozták az új
Udvarhely vármegyét, melyeket járásokra osztottak. Így
Homoródújfalut közigazgatásilag az oklándi székhelyű homoródi járáshoz
csatolták, mely egészen 1950-ig fennállott.
Ezt az időszakot
(1867-1914) a gyors fejlődés és a viszonylagos jólét jellemezte, de
még nagyon sok család nagy nyomorúságok közepette tengette életét.
Ezért az 1900-as évek elején többen is kivándoroltak (pontos adatok
nem ismeretesek), de nagyrészük később hazatért és új életet kezdtek:
földeket, állatokat, malmokat stb. vásároltak, hogy biztosítsák
családjuk számára a megélhetést. A világháború kitörése (1914) véget
vetett a fejlődésnek, majd 1916 őszén a falut rövid időre az Erdélybe
betörő román csapatok szállták meg. A háború kitörésekor és a
következő években nagyon sokan bevonultak a székelyudvarhelyi 82.
császári és királyi székely gyalogezredhez, melynek kötelékében
számos csatában részt vettek és vitézül harcoltak és így nagyon sokan
hősi halált haltak (15-en elestek vagy eltűntek és nagyrészük idegen
földön, ismeretlen sírokban nyugszik). A háborút lezáró trianoni
békeszerződés előírásai szerint a falu Romániához került, majd a
kötelező román nyelvhasználat és nyelvoktatás okozott nagyobb
gondokat.
Az 1921-es földreform nem volt negatív hatással a
lakosságra nézve, ugyanis kevés volt a földterület és a legnagyobb
birtok nagysága sem haladta meg a 30 hektárt. Az 1925-ben elfogadott
román magánoktatási törvény megszűntette a felekezeti oktatást, így
az iskola átkerült a község tulajdonába és még ebben az évben új
iskolaépületet emeltek. A gazdasági válság idején sokan a
nagyvárosokba (Brassó, Kolozsvár, Arad) mentek szolgálni, egyesek
közülük még Budapestre is elkerültek. Az II. bécsi döntéssel (1940) a
falu újból Magyarországhoz került, az új magyar-román határvonal a
falutól délre, alig néhány kilométerre haladt el. Így a faluban és
környéken mindig nagyszámú magyar és később német helyőrség
állomásozott, a szomszédos hegyeken megfigyelőállások létesültek. A
II. világháború idején újból sokan bevonultak, mely katonák nagy
része a különböző frontokon hősi halált halt. 1945 után a szovjet
közigazgatás felszámolása után a falu ismét visszakerült Romániához,
majd nemsokára elkezdődtek a majdnem félévszázados kommunista rendszer
megpróbáltatásai.
Homoródújfalu az I. világháború
idején
Az adott téma még feldolgozás alatt áll, de napokon
belül fel fog töltődni. Szíves elnézésüket kérem addig is. . .
Gazdasági és társadalmi helyzet a XIX-XX. században
A földviszonyok és a földkérdés alakulása
Homoródújfaluban
a legrégibb idők óta a lakosság alapvető, legfontosabb foglalkozása
és egyetlen megélhetési forrása a mezőgazdaság (földművelés,
állattenyésztés) volt. A középkori falu, mint a területi együttélés
formája, több funkcióval is rendelkezett: települési forma,
gazdasági szervezet, társadalmi képlet és jogi közösség is volt
egyben, tehát teljes életkeretet nyújtott. A gazdasági élet
legfontosabb eleme és egyben színhelye is a falu határában elterülő
földterület volt, melyet a szántók, kaszálók, legelők, erdők és
más területek alkottak. A föld használatát a falusiak számára a helyi
szokásjog és az országos feudális törvények is biztosították. Imreh
István szerint „a székely faluközösséget az 1848 előtti
évszázadban körülölelő és azt a maga ritmusához igazító emberi világ
könnyen jellemezhető: a hűbéri társadalmi szerkezet széthullása esik
erre az időszakra”A 19. század elején a faluban élő parasztság
társadalmi tagozódását tekintve a falu az ún. vegyes lakosságú falvak
közé tartozott. Ez azt jelentette, hogy a faluban a szabadparasztok
a különféle függőparasztokkal együtt éltek és dolgoztak. A faluban élő
jobbágyok és zsellérek pontos számáról csak kevés adattal
rendelkezünk, melyek szerint a faluban 1614-ben 18 jobbágy, 1750-ben
pedig 28 jobbágy és 5 zsellér, míg 1848-ban 17 jobbágy és 4 zsellér
létezett. Más források szerint 1614-ben a faluban 4 szabadszékely és
18 jobbágy lakott, majd 1750-ben már 24 szabadszékely, 28 jobbágy,
5 zsellér és 3 vándor létezett és ekkor a faluban összesen 60 család
lakott. A jobbágyok, akárcsak a zsellérek, nem voltak szabad emberek
és a szabadok, valamint a nemesek földjein dolgoztak.
Homoródújfaluban a jobbágyok csakis a módosabb szabadparasztok és a
leszegényedett, nemesi származású családok földjein dolgozhattak,
ugyanis a faluban és közvetlen közelében nem éltek nemesi családok. A
legközelebbi nemesi családok a távolabbi Vargyason (a Dánielek,
Udvarhelyszék későbbi királybírái és főispánjai), Olthévízen (a
Haller-grófok), valamint Homoródszentpálon (a Kornis-család) éltek,
de az esetleges homoródújfalvi birtokaikról nincsenek adataink. A
zsellérek egyfajta jobbágysorsú parasztok voltak, akik földet kaptak
és ezért bizonyos szolgáltatásokat végeztek a föld tulajdonosának. A
faluban élő szabad székelyek pontos számáról nem rendelkezünk
adatokkal, de feltételezhetjük, hogy a lakosság többséget alkották.
A faluban élő parasztok számára óriási jelentőséggel bírt az 1848.
május 29-én, a kolozsvári országgyűlésen kihirdetett
jobbágyfelszabadítási törvény, mely örökre megszűntette a
jobbágyságot és lehetőséget teremtett a paraszti társadalom új, már
kapitalista jellegű fejlődésére. A felszabadított jobbágyok földet
kaptak, melynek értéket bizonyos határidőn belül kötelesek voltak
visszatéríteni a földtulajdonosnak („önmegváltás”). A
földosztás egyben az addigi nagybirtok felaprózódását is jelentette,
mely negatív hatással volt a későbbi fejlődésre. A faluban egyetértés
hiányában soha nem történt tagosítás (a földek összevonása), ezért
mind a mai napig fennáll ez az állapot. Az újonnan létrejött paraszti
gazdaságok nagy része 5 hold alatti területtel (kb. 2,5 ha)
rendelkezett, tehát nem igazán életképes kisgazdaság volt. A határban
lévő földterületek és kaszálók, tehát a külterületek helyének
azonosítását a különféle határnevek, düllőnevek tették lehetővé. A
nevek pontos eredetét homály fedi, de bizonyos, hogy már több száz
éve léteznek, nagyobb változtatások nélkül. Ilyen elnevezések
például: Meggyesmáj, Hosszú-hegy, Kövesdomb, Őrhegy, Kéthegy-köze,
Mogyorós-völgy, Aranyos-oldal, Bahér, Keresztes-híd,
Ökörnyuguttó, Lapác, Csere-tető, Vágás, Első-erdő, Fekete-tó,
Likas, Tó-mellett, Bodzás, Hosszú, Pusztamalom, Árokszeg,
Kereszt-út, Kétvíz-köze, Oldalföld, Orotás, Kerekmáj,
Városfalvi-szél, Nagy-völgy, Nyírdomb stb. A faluban csak 3-4
gazdagparaszt élt (a földhöz jutott jobbágyság egy része, 30-50 hold
területtel), a lakosság többsége a középparasztság kategóriájához
tartozott, de sok volt a szegényparaszt (10 hold alatti
földterülettel) és volt egy pár birtok nélküli paraszt is. Ezek a
gazdagabb parasztok földjein napszámosként, aratómunkásként,
gazdasági cselédként dolgoztak. Már a legrégibb idők óta létezett a
közös községi vagyon, vagyis a közbirtokosság vagyona, mely szerint
az erdőket és legelőket arányokra (jogokra) osztották és ebből a
birtokolt földterület nagysága szerint majdnem mindenki részesült,
kivéve a földel nem rendelkező szegényeket. A közbirtokosság és
egyben a község vezetője a falubíró volt, akit évente választottak,
általában a vagyonosabb, tekintélyesebb gazdák soraiból. A bíró
munkáját a kinevezett esküdtek segítették, valamint a falu nótáriusa
(jegyzője). A növénytermesztésben a hármas forgó rendszerét használták
egészen a II. világháborúig, a legfontosabb termesztett növények a
búza, árpa, kukorica, krumpli, répa, len, kender voltak, míg az
állattenyésztésben a szarvasmarhák (tehén, bivaly), lovak, juhok,
baromfik domináltak – sok volt az ökrös gazda is, amely
egyfajta státusszimbólum is volt. A gazdaságok felszerelése közepes
volt, de majdnem mindenik gazda rendelkezett ló-, marha- vagy
ökörfogattal, ekével, boronával, vetőgéppel és egyéb eszközökkel.
A gazdaságok felszereltségére és a termelési módok megválasztására
nagyon jótékony hatással volt a szomszédos Szászföld közelsége és a
szászok jóval fejlettebb gazdaságai és műszaki ellátottságuk. Az
eszközök fejlődésében a 19. század végétől látványos változás
következett be, amikor megjelent a vaseke (Sack-eke), valamint a
gőzgéppel hajtott cséplőgép, a herefejtő, szelektorok, új típusú
vetőgépek stb. A faluban élő gazdák eszközökkel való ellátottsága
jóval meghaladta a szomszédos, főleg a szegényebb északi vidékek
falvainak ellátottságát. A faluban kovácsműhely és egy vízimalom is
működött, a tűzesetek elhárítása érdekében tűzoltószínt létesítettek,
valamint gépszínt a cséplőgépnek és a hozzátartozó gőzgépnek. Az
1900-as évek elején a faluban gépkör, majd később gazdakör is
létesült. A gépkört létrehozó gazdák közösen cséplőgépet vásároltak,
kazánnal együtt, majd közösen használták és javítatták. A gazdakör
tagjai tanfolyamokon vettek részt, népkönyvtárat, mezőgazdasági
kurzusokat szerveztek, művelődtek. A gazdasági épületek nagy része az
Adriai Biztosító Társaság által biztosítva volt, de kevesen vették
igénybe a különféle terménybiztosítási lehetőségeket, ezért az
árvizek, a jégesők és a szárazságok néha jelentős károkat okoztak a
gazdaságoknak. Ennek a gyors és látványos fejlődésnek az I.
világháború és az azt követő román uralom vetett véget. Ezek ellenére
a két világháború között újraindult a már korábban is működött
szövetkezeti mozgalom, így tejszövetkezet (a falusi kántortanító,
Siketes Sándor vezetésével), majd 1940 után a Hangya Fogyasztási
Szövetkezet létesült a faluban.
A lakosság életmódja és
foglalkozása
A falusi életmód, mely tulajdonképpen a
mindennapi élettevékenységek rendszere, átfogta a falusi élet
leglényegesebb ágazatait, mint: a termelés, a szórakozás, a szabad
idő eltöltése, valamint az étkezés, lakásviszonyok, ruházat,
egészségfenntartás stb. „A faluközösség a szokások világa. Az
önrendelkezést, a szabadságot a hagyományokhoz való hűséggel is
lehetett védelmezni és ezért szentesített régisége sok társadalmi
szabályt, váltotta őriznivalóvá azt, ami ősi. ”A falusi
életmód alapvető elemei a közösségi élet és az ehhez kapcsolódó
események, tevékenységek voltak. A termelő tevékenység és fogyasztás
szempontjából a falu alapegysége a család volt, melyet általában a
nagy létszám (sokgyerekes nagycsaládok) és a különféle korosztályok,
generációk együttélése jellemzett (nagyszülők – szülők –
gyermekek). A család legfontosabb feladatai az önellátás és a
folytonosság biztosítása voltak. Ugyanakkor, a lakosság kis száma és
az endogámia (régen a legények csakis a faluból házasodtak) miatt a
falu a rokonsági rendszerek közössége, még napjainkban is. A családi
gazdaságok a családi házak köré csoportosultak, a házak
elhelyezkedését a különféle szegekben (Felszeg, Alszeg) nagyban
befolyásolta a vagyoni helyzet, a társadalmi hovatartozás, de még a
gyereklétszám is – a legtöbb esetben a falu legszegényebb,
nincstelen családjai rendelkeztek a legtöbb gyerekkel, így még inkább
nyomorúságosabb és kiszolgáltatottabb helyzetbe kerültek. Nagyon
fontos jellemvonás volt a lakásviszonyok javulása (a régi,
zsúpfedeles házak helyére szász mintájú, cseréptetős masszív kőházak
épültek), melyekben már több szoba és néha külön konyha is helyet
kapott. Ezek ellenére a falusiak többsége alacsony, egészségtelen és
zsúfolt házakban lakott, néha egész nemzedékek voltak egyetlen
helységbe összezsúfolva, télen-nyáron, hosszú évtizedeken át. Nagyon
rossz volt az orvosi ellátás és nagyon magas volt a gyermekkori
halálozási ráta is (majdnem mindenik család veszített el gyermeket),
a legelterjedtebb betegségek a tüdőgyulladás, a torokgyík, a himlő
és a tüdőbaj voltak. A régi falusi életmód másik jellemző elemei az
ünnepek voltak, melyek nagyon fontosak és elmaradhatatlanok voltak a
mindennapi életben (pl. a vallásos ünnepek, aratóünnep és más
ceremóniák). Fontos jellemző a lakosság nagyfokú vallásossága, mely
főleg a tömeges és kivételeket nem ismerő templomba járással és az
ünnepek, vasárnapok szigorú betartásával jutott kifejezésre. A
legfontosabb munkákat, építkezéseket mindig kalákában szerveződve
végezték, ahol mindenkinek jól meghatározott feladatai voltak és a
kölcsönös segítségnyújtást jelentették, nagyban hozzájárulva a
gazdaságok és így a falu fejlődéséhez is. A falu házait régebben
majdnem kivétel nélkül kalákába szerveződve építették, de voltak
mezei kalákák is (pl. aratáskor). Mindezek a tevékenységek egy erős
közösségi érzést eredményeztek és fokozták a szülőfaluhoz, a
szülőföldhöz való ragaszkodást, szeretetet. Ezek ellenére a
gazdasági nehézségek, a földterületek hiánya miatt többen is
idegenben kerestek munkát: a 20. század elején többen Amerikába
vándoroltak ki és csak egy részük tért haza, míg a két háború közötti
időszakban sok fiatal a román nagyvárosokban (Brassó, Kolozsvár,
Temesvár, Arad), valamint Budapesten szolgált, dolgozott. A
lakásokban petróleumlámpával világítottak, míg a főzéshez-fűtéshez
búbos kemencéket, majd később vasöntvényből készült érckályhákat
használtak, a szobákat egyszerű, de praktikus bútordarabokkal
rendezték be. A falu lakosságának mind a mai napig a legfontosabb
foglalkozása a mezőgazdaság, valamint az ehhez kapcsolódó
tevékenységek és munkák. A munkanap korán reggel kezdődött és
legtöbbször késő este ért véget, főleg a nagyobb mezei munkák idején
(pl. tavasztól télig, szántáskor, kaszáláskor, aratáskor,
betakarításkor). A módosabb gazdaságokban általában 1-2 szolgalegényt
is tartottak, akik legtöbbször a szegényebb, Felső-Homoród-menti
falvakból (Almásról, Lövétéről, Szentegyházasfaluból) származtak.
Télen a lakosság több szabadidővel rendelkezett, ekkor főleg kézműves
termékek előállításával, a bennrekedt állatok gondozásával és a
nyáron megrongálódott szerszámok javításával és újak készítésével
foglalatoskodtak. A faluban községi kocsma és üzlet is működött, de a
lakosság nagyrészt önellátó volt, mindent maguk termeltek meg vagy
állítottak elő (élelem, bútorzat, ruházat, mezőgazdasági
felszerelések). A gépek, szerszámok javítását asztalosok,
kerekesek, kovácsok végezték, az épületeket helybéli kőművesek és
ácsok készítették vagy tatarozták újra.
Népszokások és
hagyományok
Homoródújfalu népe, a többi székely faluhoz
hasonlóan, sok népszokással és hagyománnyal büszkélkedhetett, de a
kommunizmus ideje alatt és az elvándorlás egyik következményeként
kimaradt az ősi népviselet őrzése és sok hagyomány mára már teljesen
feledésbe merült. Vannak hagyományok, melyeket más falvaktól vettek
át (pl. a szüreti bál), vannak helyi, sajátságos szokások és
olyanok is, melyek már csak az idősebbek emlékezetében élnek tovább.
Az újfalviak mindig is híresek voltak a falura jellemző és a
szomszédok által is irigyelt összetartásra, békés együttélésre. Ez
nagyban előmozdította a különféle közösségi események, szokások
kialakulását. A legtöbb népszokás, esemény a hosszú és unalmas téli
időszakokra volt jellemző, amikor a lakosok nem voltak elfoglalva a
különféle mezei munkákkal és egyben az egyébként unalmas estéket is
hasznosan eltölthették. Az asszonyok és a lányok esténként a fonóba
jártak, amit „kórusnak” is neveztek, mert a fonás közben
sokat énekeltek, viccelődtek, játszottak. A kórusban egyben
megbeszélték, megvitatták a falu ügyeit is, így ez egyben a
gyűléseket is helyettesítette, valamint erősítette a közösségi érzést
az emberekben. Az újfalviak népviselete, a „székelyruha”
nem nagyon különbözött a környékbeli falvak ruházatától, az idősebb
férfiak mindig fehér posztónadrágban és keményszárú csizmában jártak,
meg a mezőre is. Vasárnaponként, a mindenkinek kötelező délelőtti
istentisztelet és az otthoni ebéd után a fiatalok csoportokba verődve
sétálgattak, közben énekeltek vagy beszélgettek. Vasárnap szigorúan
tilos volt dolgozni, ezt a „magyar világban” (1940-45
között) még a csendőrök is ellenőrizhették. Húsvétkor, az ünnep
második napján, a legények vödrökkel felszerelkezve locsolni indultak
a lányokhoz, akiktől festett, általában piros tojást kaptak, majd
ezt este bállal és táncesttel is megünnepeltek. Május 1-jén szokás
volt és mindmáig fennmaradt a zöldág tevés, amikor is éjjel a
legények kizöldült nyírfaágakat tettek az általuk kedvelt és kiszemelt
lány kapujába, amiért pünkösdkor hímzett zsebkendőt kaptak cserébe.
Ősszel szokásos szüreti bált rendezni, habár a falu és vidéke a
hegyek közelsége miatt nem igazán számít szőlőtermő vidéknek.
Karácsony után a legények aprószentekelni járnak, amikor is
vesszőkkel megérintgetik a lányokat, verseket mondnak, majd cserébe
diót, aprópénzt kapnak. Ugyancsak ezen a napon bált szerveznek és
eljárják a seprűs táncot, mely az újfalviak egyik különleges,
egyedülálló szokása. A népművészet tekintetében említésre méltók a
különféle szőttesek, varrott és hímzett vászonanyagok, a különféle
csipkék és a szőnyegszövés. Sajnos, az utóbbi időben egyre
kevesebben foglalkoznak vele, mert mindent elárasztottak az olcsóbb
bolti portékák. A faluban élő cigányok nagy része seprűkötéssel,
valamint kosár- és lábtörlőfonással is foglakozik.