ismertető
Megye: Kolozs megye.
Erdély régió.
Kecsed a Dobokai-dombvidéken
fekvő Kolozs megyei falu, nem messze Déstől. Közigazgatásilag hozzá
tartozó települések: Bánffytótfalu, Girolt, Kecsedszilvás és
Szilkerék.
A község rövid története
Az első
írásos források, melyek említést tesznek róla, a XIII. századból
származnak. Ezen forrásban még Kecheeth-ként olvashatunk róla. A
nagy múltú falu első lakosai magyarok voltak, akik a szolnoki vár
ostrománál várvédő funkciót láttak el. A Kecsetiek tulajdonába maga a
király adta. Ez a család már a középkorban hatalmas összefüggő
területekkel rendelkezett és a családtagok nagy része értelmiségi
pályán tevékenykedett.
A településen gótikus templomot építettek.
A Doboka vármegye részét majd négy évszázadon át képezte a település
nyugati fele, míg a keleti Szolnok vármegyéhez tartozott.
A
XVII. századtól több birtokosáról is beszámolnak a források és arról
is, hogy a tatár, török támadások nem kímélték ezt a települést sem.
A falu magyar református lakossága drasztikusan lecsökkent . Ennek a
problematikának orvoslását jelentette a betelepült román lakosság.
Nem sokkal ezután már templomukat is megépítik és egyre inkább
előtérbe kerül az a törekvés, hogy a református magyar kisnemeseket
és jobbágyokat ha kell, erőszakkal is az ortodox hitre térítik.
Ennek a koncepciónak gyakorlati megvalósítására 1848-ban került sor.
A magyarok kénytelenek voltak behódolni, elrománosodtak. Ez a
tendencia a későbbiekben is folytatódik.
Erről az időszakról ad
átfogó képet Tagányi írása.
Az 1850-es összeírások arról
számolnak be, hogy tömegesen érkeztek ide német zsidók, viszont a
második világháború következtében valamennyiüket deportáltak.
Napjainkban az itt élő magyarság száma sem jelentős.
A református műemléktemplom története
Kecsed első
Árpád-kori plébániatemplomának látható nyoma nem maradt fenn,
létezéséről egy 1332-es tizedlajstomból tudunk (ekkor plébánosa Miklós
volt), eszerint a környék egyik legrégebbi temploma volt. A mai
templom a XV. században épült Szent Margit templom kis maradéka, az
egykori templom szentélye. Az eredeti templom nagymérete a helyi
birtokos Kecseti család jelentőségét mutatta. A gyülekezet
valószínűleg az 1550-es években reformált a birtokos családokkal
együtt. A hatalmas gótikus templom a XVII. század háborúságai között
jelentős sérüléseket szenvedett, valószínűleg 1658 és 63 között
omolhatott be. Az 1800-as években még láthatóak voltak – de még
most is sejthetők – a templomhajó egykori falai. Az 1860-as
években Almási Sámuel a meszelés alól előbukkanó falfestményekről
számolt be. A támpillérekkel tagolt nyolcszög felével záródó mai
templom, egykori szentély falában megfigyelhetők az boltozás nyomai.
A falak belső oldalán középkori festés feltételezhető. A templom
alatt valószínűleg fel nem tárt kripta található. Az orgonát a
javítások költségeinek fedezésére a gyülekezet eladta. A két harang a
karzat felett található fa fiatoronyban függ. A templom északi falában
egy, a XVII. század elejéről származó, a XVIII. században
kiegészített márvány sírkő van befalazva. A többnyelvű, több
időpontban készített sírkő készítésének idejét korábban tévesen az
1700-as évek első harmadára tették (pl. Tagányi), de Dr. Őri Péter
kutatásai sikerrel azonosították a sírkövön szereplő személyeket, így
pontosítani lehetett a datálást. A szövegben említett Ebeni Gábor,
akinek Zsigmond nevű fiai voltak hozzávetőleg 1579 és 1600 között volt
kecsedi bírtokos, Zsigmond fia 1640 körüli halálával pedig a
nemzetség fiúágon kihal. 1668-ban az Ebeni család kecsedi birtokáról
való egyezkedéskor egyik örökös család sem viselt már Ebeni
vezetéknevet. Így a sírkő készítését valamikor a XVI-XVII szd.
fordulójára, tehetjük, amikor Ebeni Gábor (a férj) még élt, de a
gyermekek már felnőttek. Csegezi Judit, noha valószínűleg ténylegesen
távoli rokonságban lehetett az Ebeniekkel, minden valószínűség
szerint nem ezért, hanem a református egyházközség török-tatár
pusztítás utáni újjászervezése érdekében kifejtett tevékenysége,
adományai miatt hasznosíthatta ’újra’, egészíthette ki
1719-ben a sírkövet, amelyet az eredeti sír felprédálása, a
templomhajó bedőlése miatt áthelyeztek. Magát a sírkövet ezután
valamikor a templom falába befalazhatták, és csak valamikor az
1860-as években került ismét elő.2007-ben a rossz állapotú épület
részleges felújítása megtörtént, így továbbra is emlékeztet a
település egykori nagy múltjára és régi lakóira.
A helyi
református gyülekezet rövid története
A falu lakossága
reformátussá valamikor az 1550-as években lett. Ezt onnan sejthetjük,
mert a falu birtokos családjából származó Kecsethy Márton érsek
1548-ban szakított a katolikus egyházzal. Az 1600-es évek szenvedései
után a helyi református magyar kisbirtokosok és jobbágyok kisebbségbe
kerültek és 1712-ig a tőtöri anyaegyházhoz tartoztak. 1712-ben
részben Csegezi Judit adományai segítségével alakul újjá a református
egyházközség, első jelentősebb lelkésze Deák Mihály volt. Az 1700-as
évek elejétől égészen 1868-ig a legjelentősebb helyi birtokos a
Diószegi család, így amikor 1754-ben katolizálnak, a helyi
református magyarság legjelentősebb támogatóját vesztette el. Azóta
egyre ritkábban volt a falunak református lelkésze. Utolsó helyben
lakó lelkésze Dózsa Imre volt (1842-49), aki a szabadságharc helyi
román-magyar ellenségeskedései (ekkor pusztítottál el a katolikus
kápolnát is a faluban) után menekül el. A nyelvében, majd vallásában
is románosodó, az 1900-as évek elején 70-90 fős gyülekezet nem tudott
saját lelkészt eltartani. 1940-ben még felmerült a Girolttal közös
önálló református egyházközség kialakításának gondolata (a két faluban
ekkor még 170 református élt), de a történelem ennek a lehetőségét
elsodorta, a közösségnek az 1950-es évektől felgyorsuló fogyása pedig
végképp lehetetlenné tett minden ilyen ötletet. Az egyre fogyó
szórványt a második világháborút követően évtizedeken át, egészen
1981-ig gondozta a kecsedi születésű Bányai Ferenc szórványlelkész. A
hívek száma 1992-ben 6 fő, 2007-ben 1 fő, a szórvány jelenleg a
Dés-Akná-ról ellátott Kisiklódi szórvány-egyházközséghez tartozik.