ismertető
Megye: Hargita megye.
Erdély régió.
Kénos
Hargita megyei
község, mely
közigazgatásilag az alábbi faluhoz tartozik: Homoródszentmárton.
Székelyudvarhelytől csupán 12 km-re a Nagy -Homoród völgyében
fekszik. A XX. század első éveiben, 400 darab birtokot
számoltak össze, közel 40 hold területen. Belterülete az Őr-hegy
lábánál húzódik meg. Az őszi, illetve tavaszi hónapokban csak a
templom torony látszik a sűrű gyümölcsösöktől. Kimutatások szerint, a
templom tengerszint feletti magassága 639 méter közelében áll. A falu
szerkezetét nézve, a halmazos településszerkezetet tükrözi. A
falunak két fő részre van : Alszeg és Felszeg. Határát a
kultúrház környékére tehetjük. Utcái a szokványostól eltérőek.
Általában a domboldalától , a központig tartanak. Könnyen megeshet,
hogy bonyolult utcahálózatában eltévednek. : Köves út, Pap utcája,
Temetú út, Kilső és Külső utca, Alszeg utca, Tanító utcája stb. Erről
egy mondás is született: Eltévedt mint a degenyeges Kénosban".
Elnevezése
Nevének eredete mai
napig tisztázatlan. Orbán Balázs munkájából több hasznos információt
is megtudhatunk ezzel kapcsolatban : „Ha valaki az ezen módulag
hozott törvényt áthágta, az a rabonbán
áldozata előtt, a rabonbán és a nép szemeláttára, béle
felhasittatván,
megöletett. Ez a szokás idővel annyira csinosabbá változott, hogy a
szomszéd völgybe napkeletre rendeltetett a kinzás és vesztés helye,
hol
azután közel egy kis falu épülvén, a mai napiglan is Kinosnak vagy
Kénosnak neveztetik. ”Szintén Orbán Balázs írásából deríthetjük
ki, hogy több környező falu neve honnan ered. Kénost, Sándor Gergely
alapította a Csíki krónika szerint. Más elméletek azonban cáfolják
ezt. Az is elképzelhető, hogy a Kynus személynévből ered, amit
már XIII. században is használtak.
Története
röviden
A forrásokban először a XVI. században említik
ekkor még Kenos néven. Valószinűleg már a XVII. században is volt
temploma mivel ezt, több korbeli írás is tárgyalja. A XVIII.
században megépítették kőtornyát, ami mára már lerombolódott. Itt
olvasható építési dátuma : 1846. A templom belső része jellegzetes
tulajdonságokat hordoz. Festett padelők , és műemlék orgona található
bennt, melyet az I. világháborúban nem kímélve megkárosítottak.
Harangját a XVIII. században öntötték , Tőzsér István kurátoságában.
Társadalmi állapota egykor és ma
A 17. ,
valamint a 18. században Kénos a vegyes társadalmú falvak típusába
sorolható be, mivel többféle társadalmi réteg lakta. Ez azért
érdekes, mert egy kis területen belül különböző kisközösségek éltek
együtt. A különböző kategóriájú társadalmi rendek alkották a
faluközösséget. Így a mindennapi élet csak úgy válhatott lehetővé,
ha mindegyik közösség megtartotta a falu írott vagy íratlan
törvényeit. Ez a szokásrend szabályozta a határhasználat módját, a
szomszédsági viszonyokat, a közföldek használati rendjét és a
kihágásokért járó büntetést. 1614-ben a faluban 24 család lakik,
melyből lófő 5, gyalog 2, szabados 7, jobbágy 7, zsellér 3.
Orbán Balázs munkájában említi, hogy az 1670-es években már lakik
nemes Kénosban, „a híres Sándor Pál, aki 1679-ben mint követ
küldetett a portára, hol azonban a hét toronyba vettetvén, 11 évig
raboskodott; midőn egy török pashánál lévő nőrokonának közbejárása
által megszökvén és felgazdagodván, Tököly táborával váratlanul
megjött s török öltönyben bekopogtatott őtet sirató és fel nem ismerő
nejéhez Kénosba…” Ugyancsak Orbán Balázs említi Gál
Ferenc nevezetes ember kúriáját, melynek, az író idejében, már csak
romjai láthatóak. 1713-ban 41 család lakik Kénosban, melyből 1
nemes, 20 szabadszékely, 12 jobbágy, 1 zsellér, 7 egyéb. 1750-ben
a kénosi családok száma még mindig 41, melyből 1 egytelkes nemes, 16
szabadszékely, 15 jobbágy, 6 zsellér és 3 vándor. Az idők folyamán
sokat változott a falu társadalma, népességszáma. A falu a két
világháború közötti időszakban, valamint a sokan
„Kismagyarország”-ként emlegetett idő alatt érte el a
legnagyobb népességszámot. Idős emberek szerint akkor lehettek
ötszázan is a faluban. Az tény, hogy a kommunizmus alatt
drasztikusan lecsökkent a falu lélekszáma, többnyire a városokba való
költözés (főleg Székelyudvarhely, Brassó, Kőhalom, Csíkszereda)
okaként. Az 1992-es népszámlálás idején a faluban 146 személy lakott.
Ma már csak 136 személy él Kénosban. A nagy családnevek közül
érdemes megemlíteni a Fórisokat, a Mózeseket, a Gellérdeket , a
Máthékat, a Szabókat, a Sándorokat és a Harkókat
Látnivalók
Népoktatás, oktatás
A
középkori népoktatásról kevés adattal rendelkezünk. Csak feltételezni
lehet, hogy akárcsak Erdély más vidékein, a Homoródok menti –
így Kénosban is – plébániákban is működtek olyan egyházi
emberek, akik kántori és egyéb teendőik mellett oktatói feladatokat
is elláttak. A reformáció elterjedésével fejlődnek a falusi iskolák
is. Adatunk van arról, hogy 1651-ben Kénosnak van mestere
(tanítója), igaz nevét nem tudjuk. Az első név szerint is ismert
tanító Ádámosi Tamás, aki 1744-1756 között végezte népnevelő, tanító
feladatát. Átfogó adatok a 18. század végétől vannak a népoktatás
állapotáról. Legfőbb forrásaink az esperesi vizsgálószékek alkalmával
készült jegyzőkönyvek, a részleges és általános szinódusok (zsinatok)
anyagai és az egyházi szervezet különböző fórumainak levéltárai (pl.
az Erdélyi Unitárius Püspöki Levéltár), a Kénosi Egyházközség
levéltára. A 18. , valamint a 19. században a következő tanítok
működtek Kénoson: Csép Mártom 1756-1764, Bartha József 1764-1780,
Almási János 1780-1782, Albert János 1782-1789, Bakó István
1789-1795, Vitais ? Zsigmond 1795, Marosi István 1795 -1800,
Antonya Pál 1800-1823, Guido János 1823-1825, Szabó Mihály
1825-1839, Jakab János 1839-1845, Szabó Mihály 1845-1867. A
kommunizmus során megváltozott az oktatás jellege. Központosított
rendszerrel működött. Mint ma, a kénosi iskola a homoródszentmártoni
iskolához tartózott és tartózik. Az idők során diákok száma is
lecsökkent. Sajnos ma már három diákkal tengődik a kénosi iskola,
igaz szakképzett tanerővel.
Néphagyományok, szokások
Kénoson két szokást, néphagyományt érdemes megemlíteni: a
regölést és az óévbúcsúztatót, valamint az újévköszöntőt. A regölésre
karácsony első napján este kerül sor és mindenik új házast felkeresik
a regölni járók, azaz a regesek. Valamikor a regesek két külön
csoportban jártak: külön a legények, tizennyolc-húsz évtől, külön a
házasemberek, harminc-harmincöt évtől. Ma már a csekély lélekszám
miatt a fiatalok és idősebbek egy csoportot alkotnak. A vezetőt
hívják beköszöntőnek, aki a megregölt háznál mondja a köszöntőt.
Este hat-hét óra körül indulnak útnak a regesek. A reget, ahogy
Kénoson mondják, a kapun kívül kezdik, majd az ajtó előtt folytatják
és fejezik be. A regeseket házpálinkával, kaláccsal kínálja a fogadó
család. A regölés az Úristennek szent fia című unitárius egyházi ének
eléneklésével fejeződik be. A regölés az 1950-es évek után, a
kommunista rendszer „jóvoltából” visszaszorítódott,
lassan-lassan elmaradt az emberek életéből. Csak 2000 után sikerült
újból a hagyományt feleleveníteni. A másik, mondhatni vallásos szokás
Kénosban az óévbúcsúztató és az újévköszöntő. Az esztendő utolsó
estéjén a falu lakóssága a templom udvarára gyűl, ott
„elénekelik az óesztendő utolsó napjára való zsoltárt; a pap a
toronyba hág, onnan rövid beszédet és könyörgést mond, mire eljövén
az éjfél, a nép rágyújt az újévi zsoltárra; a fiatalság a papot haza
kíséri; megköszöni ezen szívességből tett közreműködést, s aztán
szétoszolva, reggelig mulatoznak, hogy az újévet ébren kezdjék.
Ezen szokás néhány év óta magától keletkezett, a népéletből fejlett
ki, s már is a szomszéd unitárius falukban terjedni
kezd…” Ma már kissé másképpen ünnepelik a jeles eseményt.
A templom tornyában a falu egyik idős embere búcsúztatja az óévet,
valamint egy fiatalember köszönti az újévet, miután a helybeli
lelkész elvégzi óév végi áhítatát a templomban.
A kénosi
írott folklór
Mondhatni gazdag írott néphagyománnyal rendelkezik
Kénos. Számos pástílus, úgynevezett búcsúztató ballada, halotti
búcsúztató, helyi monda, anekdota, verses szövegek,
hiedelemtörténetek találhatóak meg. Az egyik búcsúztató ballada, mely
Szabó Mihály homoródalmási kéziratos énekeskönyvében található meg,
1833. július 15-i keltezéssel ellátott. Címe: Kénosi Máté Mihályné
és Leánya Susánna. Témája: Máté Mihályné és lánya Zsuzsánna a
villámcsapás áldozata. Nyomtatott szövege megtalálható Faragó József
tanulmányában. Számos pástílus született Kénos földjén. Faragó József
gyűjtött egy párat Kénosból 1959 decemberéből a következő
személyektől: Gál Mózes, Máthé Imre, Pál Mózes, Sándor Ferencné
Mózes Vilma. A sok pástílus közül egy párat szeretnék megemlíteni:A
Kihajlott már a diófa című pástílusban Gellérd Samu házasságáról
szerzünk tudomást. A gúnyvers témája valamikor az 1870-1880-az
években történt. A legény két leánynak udvarolt: az egyik az
agyagfalvi születésű Veres Mári, a kénosi papék szolgálója, a másik
a kénosi fogadósné lánya, akinek neve feledésbe merült. Emre András
falubíró és a felesége Márit pártolta és az ő férjhez menését
egyengette, így a gúnyvers szerzői valószínű a fogadósné lányának
pártolói közül kerülhettek ki. Ezt a hagyományt a vers szövege nem
mindenben igazolja: vagy a szöveg módosult, romlott, vagy az
eseményekre nem emlékeznek pontosan. A vers utolsó soraiban a kénosi
esketés után a násznép az új asszony falujába, Agyagfalvára indul.
„Kihajtott már a diófa, Foj a Samu lakodalma. -Mári, míg a
papnit laktál, Szép piros arcát hordoztál, Mihóta a papnul kikoptál,
Ojan lettél arcáddal, Mind a kabala farkával. –Emre Andrásné
őtözködikAz a haricska kéve lánya tepzölődik, Úgy illik a koszorú a
fejire, Mind egy nagy lófasz a seggibe. Emre Andrásné haragszik, Hogy
a fogadósnét mé viszik, Pedig az ügyesebb asszon vóna, Met annak az
óra varas nem vóna, Emre András falusbíróÚgy evez elől, mind egy
holló. - No csak fiak, menjünk ki a hegyre, Ott üljünk fel a
szekérre, Menjünk el Agyagfalára, Met várnak ott állatjába.
Egy
másik gúnyverset, melynek szövegét hosszúsága miatt nem írom le, az
1920-as évek elején elhalálozott Tódor Sándor írt, a szövegből
kitetszően 1899. december 29-e után, vagyis 1900 első napjaiban. A
történet tréfamestere, „Hazug” Harkó Pista a faluban
annyira emlékezetes maradt, hogy még ma is többen, ha valaki
hazudik, hazug Harkó Pistának nevezik. A rászedett bíró, Mózes
Dénes nagyon „krajcáros féle” ember volt: „Egy
krajcárért két kecskét kitaszítana a küs hegyre”, de nemcsak ő,
hanem rokonsága is osztozott vele a kapzsiságban. A gúnyversben ő,
valamint rokonai vonulnak fel nagy számban. Az íróról még annyit,
hogy számos gúnyverset írt, de feledésbe merültek. A meglévő
szöveget Sándor Márton keltezetlen kézirata nyomán Faragó József
örökítette meg. A verses és prózai halotti búcsúztatók sorából érdemes
megemlíteni Bálint Balázs kénosi kántor-tanító felett, a szerző,
Pálffy Ákos kántor-tanító által elmondott szerzeményét. A helyi mondák
sorában említem meg „A kénosi feleség találkozása Segesváron
török fogságba hurcolt, halottnak hitt hazatérő férjével” című
mondát, melyről Orbán Balázs ad tudósítást munkájában. Az anekdoták
köréből emelném ki a következőket: esőleső molnár Kénoson, molnár
bosszantása Kénoson , a degenyeges Kénos utcáin. Jánosfalvi Sándor
István a Székelyhoni utazás… című munkájában tesz említés egy
kénosi népdalról is, melynek címe: Kénos végén van egy malom, /
Bánatot őrölnek azon… . Végezetül, pedig egy Kénosról elterjedt
csúfolót említenék meg, mely szerint „Kénos termései: kulcsos
dió, keserű cseresznye, vad ember. ”
Híres
emberek
- Itt született Kénosi Sándor Pál, aki
1679-ben portai követ volt.
- Itt született 1707-ben Tőzsér
János az erdélyi unitáriusok történetének kutatója.