ismertető
Megye: Maros megye.
Erdély régió.
Magyarkirályfalva Maros megyei
falu, mely közigazgatásilag Ádámossal képez egyazon egységet.
Érdemes megjegyezni Ádámos kapcsán, hogy a település még két
egységet: Herepét és Sövényfalvát is magában foglalja.
Bár Maros
megyében található, a közelben van a szomszédos Fehér vármegyei határ
is.
Dicsőszentmárton mindössze 11 kilométerre található.
Története
Magyarkirályfalváról az első
hivatalos dokumentumok 1332-ből erednek, mikor királyi birtokként van
feljegyezve,
Villa Regis néven. A történelem folyamán a
falu elnevezése a következőképpen változott:
- 1332 Saceredos
de Villa Regis
- 1348 Villa Kyralfalwa
- 1403
Kyrallfalwa
- 1405 Kiralfalwa
- 1513 Királfalwa
- 1540 Királyfalva
- 1638 Királyfalva
- 1750
Királyfalu
- 1850 Krajfaleu
- 1854 Királyfalva
- 1913 Magyarkirályfalva.
Lakossága
1210 lakosa 615 férfi, 595 nő. Lakosság többsége
magyar, 782 magyar, 376 román és 52 cigány.
648 református, 385
ortodox, 85 pünkösdista, 10 római katolikus, 4 unitárius, 2 görög
katolikus, 2 evangélikus, 1 adventista, és 72 egyéb.
Régi temetők
Két régi temetőnk is van . A falu
legrégibb temetője a templom körüli magaslaton fekszik. A földbe
süllyedt, kopott sirkőveken alig vagy egyáltalán nem látható az irás.
A kegyelet és tiszteletadás gondolatával emlitem meg, hogy itt
nyugszik
Dr. ILLYÉS GÉZA(1883-1950),
történész-lelkipásztor, esperes, aki ennek a magárahagyott vidéknek
elkötelezett irástudója volt. Temetőink fejfái, emlékfái néprajzi,
faragászati szempontból is tanulmányozhatók.
Szüret
A Gyergyói havasokból eredő Kis-Küküllő felső szakasza (44-45
km) a hegyvidéki hidegebb időjárás miatt a szőlőtermesztésre
alkalmatlan, de annál inkább alkalmas e tevékenységre a már említett
száz kilométernyi alsó szakasz, melyben a Küküllő csendes dombok
lábai előtt kanyarog. E vidékeken már a legrégibb időktől ismeretesek
a szőlőművesség és a bor készítés fogásai, melyekről feljegyzések is
maradtak. Az írott feljegyzések mellett megmaradtak még a festett
templomkazetták, karzatok, úrvacsorai ötvösmunkák és hímzések,
melyek szintén a Kis-Küküllő-i szőlőművességet igazolják. Például a
gyalakuti templom kazettás mennyezet közepén található virágmotívumot
szőlőkoszorú övezi. A bonyhai Bethlen család ősi címerének két alsó
sarkán ott a szőlőfürt. A 16. századi magyar irodalom is megörökíti
a Kis-Küküllői borokról való feljegyzéseket. 1552-ben Tinódi Lantos
Sebestyén bezörget a díszes bonyhai kastélyba, de barátságtalan
fogadtatásban részesültA Kis-Küküllő vidéki szőlőtermesztésnek
kiemelkedő települése Magyarkirályfalva. A falu szájhagyománya
hitelesnek tűnő legendát őriz a küküllő mente leggyakoribb
szőlőfajtája, a Királyleányka eredetéről. Királyfalva legősibb és ma
is leggyakoribb foglalkozása a szőlő és a bor. Ezt igazolják az
egyházi irattárában megmaradt Protocollumok és Libellusok. A falu
lakosságának túlnyomó többsége ma is a szőlőből él. A
legenda:„
Mikor a nagy szabadságháború vót, akkor sak ember
és legény kellett a csatákba, és mefagyatkazatt a királyfalviak
ereje. Má nem tudtak fizetni se a banyhai földesurnak, se az
egyháznak, mert nem vót mit. Aztán vót itt egy nagy tudós pap, és
ez értette jól a borcsinálását. Ha már nem tudták vót megfizetni az
esketést és keresztelést(a temetésért nem járt stóla), akkor kelltt a
papnak fizetni napszámat. De nem csak dogaztak, hanem kellett
vigyenek abból a szőlővinyigéből öt-ötet. Ötet a menyecskék és ötet
az ura. És mikor született a sak gyermek, inkább leányka, mind
ültették a papi szőlőbe, és azzal fizették meg a papat és a kántart.
Ha erőst sok leányka született és helyekbe, csak háram nevet adtak
nekijek. Nem vót csak Kata, Mári és Anna. Még mük sem kaptunk más
neveket mind máig. Asztán sak gyenge gyermek is vót, ha meghóttak,
a kertbe temették, de melyik más született helyettek, az is azt a
nevet kapta. Dugdosták vót a vinyigét a papnak, s osztán
megerőssedett és kiért a szőlő. Lett belőle ez a bar néz, ez a mai.
Na, asztán a pap, mert akas ember vót, látta, hagy egy új
szőlőfajta született Királyfalván, és aztat meg kell becsültetni.
Ezért mikar már sak vót belöle, att a nagy hábarú után csinált vót
egy nagy keresztelőt a templamba a barnak, mert már annyi vót belőle,
hogy „királyfalván az eökeör (ökör) is bart iszik” (Ez
egy azóta szállóige. )Hát arra a névre akarta keresztelni a bart,
amelyik keresztelőért a legtöbb vinyigét ültették és kapálták nekije.
Há ez Mári név lett vóna, vagy Anna. De att vót egy Miklas, azak
már akkar is olyan nagyhangúak vótak, há att vót az a Miklas Jánas
vagy hugy a bánatba hitták, és ó mondta, hagy nem haggya, mert az ő
gyereke Klári lett, és ő ültette a több vinyigét. Há azak, mindig
ilyen kurátar és priesbiterek vótak, engedtek utána, még a pap se
akart véle kötezkedni, és engedtek vót utána. Nem keresztelték
Márinak a szőlőt, de miután nagy kárpálás vót (veszekedés), a pap
leállitatta a veszekedést a templamba, és ő elnevezte, hagy
mindenkinek legyen igazsága, leánykának a bart. Igy a falu nevével
lett a bar
KIRÁLYLEÁNYKA!”Hogy a legendában,
melyet többen is elmondanak, mennyi a hiteles elem, azt nem tudom,
de azt igen, hogy a Küküllő-menti borok egyik leggyakoribb bora a
Királyleányka. A királyfalvi református egyház termelte először a
királyleányka szőlőt nagyobb területen, a mai papi szőlőnek nevezett
Kis és Nagy Hangáson. Ennek a szőlőnek a művelését vette át az
egyháztól a falu, mely után következett a környék és az egész
Kis-Küküllő mente. Ma a folyó mentén, de Erdély és Románia más
részein is sok száz hektáron termesztik a KIRÁLYLEÁNYKÁT"
.
(elmesélte özv. Mariczka Zsuzsa és Bényi Márton Mira)A szüret az
aratókaláka utáni legnagyobb esemény, mely megmozgatja a falu apraját
és nagyját. Bár munka a szüret, azért mégis a legnagyobb ünnepnek
minősül, melyen a királyfalvi minden népi érték felmutatja arcát. A
szüretek össznépi értékeire utal az is, hogy a XVII-XIX. századokban
ez alkalmakkor leállt a bíráskodás a közeli városokban, esetleg
falvakban, a diákok és mesterek segédjei szabadságot kaptak. A
szüret az egyik legvidámabb ünnep, melyhez a faluban hozzátartozik a
friss kalács illata, a must, az óbor, a hegedű és énekhang,
valamint a birkapörkölt. Ma is sok szüreti népdalt ismer és énekel a
falu lakossága. A szőlősgazdák legkésőbb augusztus 20-ig be kellett
fejezzék az utolsó munkálatokat a szőlőjükben. A lágyszemre kapálás
és gereblyézés után minden gazda, átadta a szőlősét a vincellérnek.
A vincellérek augusztus 20-a után felelőséget vállaltak a szőlőért. A
legmegbízhatóbb embereket választotta meg a falu előljárossága mindig,
akik a vincellérségük alatt nem hordhattak csak egy lábbelit. A
felgereblyézett szőlős földjén csak az az egy lábnyom volt hivatalos.
Ha a vincellér csizma-talpa mellett más cipőnyom is felismerhető volt
a talajon, akkor nyilvánvalóan más járt a szőlőben és ilyenkor a
vincellér ezért felelőséggel tartozott. A vincellér szerepe augusztus
20-tól október 20-ig tartott. Kötelessége volt, hogy elzárja a
bejáratokat, szemel tartsa a réseket. A régi időkben fegyver,
esetleg riasztó fegyver is volt a kezében, mely a szocializmusban
elvétetett tőle. Előzménye az volt, hogy megyei aktivista
párttitkárok is szerették a szőlőt, és nagy előszeretettel látogatták
Királyfalvát két-három rendőr kíséretében úgy a szüret táján. Volt
olyan vincellér, aki rájuk tartotta fegyverét és riasztó lövést adott
le. Sajnos a fegyver még a háború elejétől nála maradt és eldugott
fegyver volt, melyért hosszú éveket kellett börtönbe ülnie. Mindig a
vincellér leleményessége volt, hogy milyen formában adta tudomására a
falunak azt, hogy a szőlőkaput lezárta. Ezt minden gazdának
tudomásul kellett vennie, és csak meghatározott napon – főleg
szombaton- mehetett ki a saját szőlőjébe gyümölcsért. Ha a szőlősében
járt a gazda szombaton, akkor újra el kellett gereblyézze a földet és
csak úgy hagyhatta el a területet. Neki más nyoma volt, mint a
vincellérnek. A szőlőbe csak meghatározott helyen volt szabad ki- és
bemenni ezeken a napokon is. Ez volt egykoron és erre a mai napokban
is büszke lehet a királyfalvi polgár. Az idők teltével a gazdasági
körülmények miatt és főleg a rendszerváltás után ezek a szokások egyre
halványabbá váltak, szőlő sincs annyi mint régen, nagy része
kipusztult, így a szőlősök nagy részét szántófölddé alakították át a
tulajdonosok. Mindezek mellett Királyfalván most is ritka azaz utca,
melyben ne legyen legalább egy jó pár szőlőgazda, aki finom borral
kínálhatna meg az udvarába belépő vendéget.
Képek
<center><gallery>Kép:Királyfalva1. JPG
| Királyfalvi panorámaKép:Ref_temp_Kiralyfalva. jpg | Református
templomKép:Reformatus_templom. jpg | Református
templomKép:Kiráyfalva1. JPG | Látkép a Fligoria
tetőrőlKép:Királyfalva2. jpg |Rapó-Csej LucernásKép:Kiralyfalva_1.
JPG | PanorámaKép:Domboldalok. JPG | Kapus tető messzirőlKép:Nagyerdő.
JPG | Masajgó - Nagyerdő - Indiai szakadékKép:Szénatető. jpg | Bence -
Szénafű - RavaszigKép:Fligoria. jpg | Fligoria tető a
RepülőbőlKép:Csorgó. jpg | Söfner Samu csorgó 1914Kép:Napfelkelte 01.
jpg | Királyfalvi napfelkelte</gallery></center>
Forrás
- Coriolan Suciu: Dicţionar Istoric al
localităţilor din Transilvania, I. kötet (Erdélyi helységnevek
történelmi szótára)
- György Horváth László: Királyfalvi
Nagyhegy alatt
- XP-Home-Service