ismertető
Megye: Maros megye.
Erdély régió.
Nyárádremete Marosvásárhelytől 34 km-re
északkeletre, a Vityal-pataknak a Nyárád -ba ömlésénél fekvő Maros
megyei községközpont, melyhez közigazgatásilag az alábbi települések
tartoznak: Deményháza, Mikháza, Nyárádköszvényes és Vármező .
Szováta tizennyolc, míg Szászrégen csupán 25 kilométerre található.
A településről érdemes tudni, hogy a Felső-Nyárádmente legnagyobb
települése, területe 8311 ha , és 3872 lélekszámú település.
Története
röviden
Története röviden:
Az első írásos forrás,
mely konkrét említést
tesz róla, a XVI. századból származik. Ebben a forrásban még
Remeteként olvashatunk róla. A lakosság több mint 50%-a halálozott el
a XVIII. századi pestisjárvány idején. A XX. század elején román
seregek rontottak a településre, de a magyaroknak sikerült
megfékeznie őket.
Lakosság:
1910-es
összeírások alapján a lakosság nagy része magyar.
1992-es
statisztikák arról árulkodnak, hogy a domináns számú magyarság, a
továbbra is kisebbségben lévő románok mellett
ekkor már cigányok is éltek itt.
2002-es adatok domináns
magyarságot, cigány, román és német kisebbséget említenek.
A
település egészen 1920-ig, a trianoni békediktátum pontjainak
ratifikálásáig képezte a nyárádszeredai járás szerves részét Maros
Torda vármegyében.
Látnivalói
- Nyulas Ferenc anyagi támogatásával
épülhetett meg a településen a római katolikus templom a XIX. század
elején.
- Veit Stoss alkotta a főoltár melletti
feszületet
- Bekecs várának romjai, melyek a Bekecs-hegy
tetején állnak
- kis kápolna volt egykor a mai temető
területén
- az ezredfordulón felállított andezit emlékmű.
- "1100 éve itt vagyunk" felíratú márványtábla
- A
település határában található emlékművek (szám szerint három), melyek
a román seregek betörésére emlékeztetnek.
Szokások, hagyományok
A nyárádmenti faluk közös rituáléja, bár a szóban forgó
település néhány vonásban eltér a többitől. A diktatúra időszakában
is ápolták eme ősrégi tradíciót, melyet egyházi processzióként is
értelmezhetünk.
Húsvét vasárnap veszi kezdetét a tradíció
első mozzanata, ekkor már hajnal öt órakor a lakosság a templomba
siet, majd onnan kerekednek fel és mennek közösen a település
határához. Ami az útvonalat illeti, az egykori vetésforgó szerinti
parcellák szerint haladnak, feltámadási szoborral, közmeneti
kereszttel, nemzeti színű lobogókkal és Krisztus dicsőségét, az Atya
áldását hirdetvén annak oltalmáért imádkoznak.
Az útvonal
különböző állomásain; kövek és fakeresztek előtt áhítattal imádkoznak,
énekelnek, majd a táv közepén megpihennek, étkeznek. Az ifjak
ekkor mogyorófavesszőket tördelnek és virágokkal díszítik fel azokat.
Ez a mozzanat mintegy a tavasz üdvözléseként is értelmezhető. Kilenc
óra körül érkeznek meg a templomhoz. Itt a falu otthon maradt
lakossága a plébánossal üdvözli az ide érkezőket, a plébános
köszöntőt mond, majd megkerüli, megáldja a templomot, a letépett
mogyorófavesszőket beviszik a templomba, ahol kezdetét veszi a
húsvéti szentmise.
Ezen
események általában többször is megrendezésre kerülnek; Karácsonykor,
Húsvétkor, búcsúkat követően, Katalin napon, szüretkor.
Évente megrendezésre kerülő esemény.
Szeptember első vasárnapján tartják rendszerint és érdemes tudni,
hogy a csőszök szervezik. A csőszök a behívót kapott legények ,
regruták.
A legények életük során egyszer lehet csősz, és
csak a korabeliekkel jelenhet meg. Őket előzetesen választják ki,
sőt kedveseiket a csőszlányokat is meginvitálják a rendezvényre.
Az eseményt egy hónapig tartó szervezkedés előzi meg. Ekkor
néptáncok koreográfiáját és népdalokat sajátítanak el. A
szüreti bált szeptember hónap utolsó vasárnapján tartják és ami a
programot illeti, az összes momentum a csőszök köré szerveződik, a
mintegy tízórás ünnepi szentmise is a fiatalokért van. Ha a csősz
családjából valaki elhalálozott, akkor az ünneplő tömeg együtt vonul
ki a temetőbe és emlékeznek meg halottjukról.
A legény
családjához mennek ezután párosával ( a csősz és csőszleány).
Feldíszített lovakkal érkeznek meg a vármező előtti rétre a
családtagok és a fiatalok is, ahol fényképeket készítenek, majd a
település főterére tartanak, onnan pedig a kultúrházba, ahová
gólyával érkeznek meg, majd este kezdődik a bál.
Kilenc óra
körül csend borul a teremre, hiszen az ifjak, kedvesük szüleihez
tartanak vacsorára, majd ezt követően veszi kezdetét a mulatozás.
Ennek egyik csúcspontja az éjféli csősztánc. Három korona közül egyik
a fődíj a tombolán, kettőt pedig elárvereznek. Az este
egészében szőlőt szolgálnak fel.
Ötven évesek találkozója
Minden év májusában tartják
ezt a rendezvényt, amikor is a település ötven éves lakóját meghívják
egy közös hálaadásszerű ceremóniára, melyet rendszerint a katolikus
templomban tartanak.
FalunapEgészen pontosan 2000 -től vált
szokássá, hogy minden év májusában falunapot szervezzenek, mely
általában a templombúcsú után került megrendezésre. Idősek és
fiatalok számára egyaránt érdekes kikapcsolódás, hiszen kultúrális és
sportrendezvények mellett megannyi koncertet, bált is szerveznek.
A település híres szülöttei:
- Dr.
Birtók Kovács Ferenc
- Dr. Kakucs Lajos
- Dr. Nyulas
Ferenc
- Dr. Ferencz László.