Megye: Szeben megye.
Erdély régió.
Szelistye 542 méteres tengerszint feletti
magasságban fekvő Szeben megyei város, melyhez közigazgatásilag az
alábbi települések tartoznak: Ecsellő, Mág, Omlás, Szebengálos,
Szebenkákova, Szecsel, Szibiel és Vále.
A Mărginimea
Sibiului tájegység központja, Nagyszeben csupán 23
kilométerre található innen.
Az első írásos forrás, mely konkrét említést tesz róla, a XIV. századból származik. Ebben a forrásban még Nogfaluként olvashatunk róla. További névalakok: magnam villam Walachicalem, Salistia.
A
névalak minden bizonnyal a román selişte szóból ered, mely
magyarra fordítva annyit tesz: faluhely, faluközpont.
A nyelvi emlékek és
írásos források alapján minden bizonnyal aromun betelepülésű falu a
középkorban, mely kezdetben Fehér vármegyei román szabadfalu, majd
1488-tól Szelistyeszék központjává avanzsálódott. A szék szabályzata
viszonylag hamar elkészült, ezt a Constitutio gremialis Sedis
Szeliste dokumentum őrzi. A szék lakóira nagy adóterhet róttak.
Fontos megemlíteni, hogy a Visarion-féle unióellenes
mozgalom központja volt a XVIII. században, majd egy per révén
sikerült szabadfalui jogait visszanyerni a lakóknak. A lakosság
főként transzhumáló legeltetéssel foglalkozott, területileg főként a
Csindrel-hegységbe hajtották nyájaikat. A század végén 4300-as
lélekszámú településként írtak róla, ezzel Erdélyben a tizennegyedik
legnépesebb település, melynek lakossága viszont elszeparálódva
egymástól, negyedekben éltek.
Az 1800-as években már
az állattartás mellett sokan kézművességgel foglalkoztak, melynek
egyszerű oka volt: a transzhumálás hanyatlott. Szűcsiparának
virágzása az 1830-as évektől jellemző, ebben az ágazatban
monopolhelyzetbe kerültek a század második felére. Termékeiket a
Havasalföld északi részén, de Dél-Erdély összes vásárában
értékesítették.
A sonkolyosok vásárolták fel portékáikat,
a megmaradt sonkolyt pedig viaszgyertyák előállítására használták fel.
A XIX. század közepére a posztó és pamut alapú ruhaipar
is fellendült, így a század második felére már az ipari népesség
aránya több mint a lakosság 30%-a.
Ezzel egy időben mégis
a lakosság egyre csökkent. Ennek okai lehettek : az erdélyi
határőrezred megszűnése, a Monarchia által meghúzott ésszerűtlen
vámhatárok, a művelés alá vont a korábbi legelőterületek, a
transzhumáló juhtartás hanyatlása. A lakosság nagy arányban kezdett a
Havasalföldön illetve a Krím félszigeten letelepedni.
A század utolsó harmadában az itt maradt lakosság vándorkereskedelembe kezdett, szekerekkel közlekedtek, a karavánokhoz hasonlatosan járták az országot és árulták a szebeni céhes ipar termékeit, bőrárut, ruhákat, faszerszámokat, tejterméket, gyümölcsöt.
Miután a vámháború következő lépéseként a Monarchia ennek jövedelmezőségét teljesen megszüntette két út állt a mobilis, vállalkozók előtt: vagy erdélyi piacokra áttérni, vagy kézművesként letelepedni.
Konklúzió:
A transzhumáló juhtartás
hanyatlása, az állandósult vámháború mellett a XIX. század
mégis a dinamikus fejlődés időszakának mondható: iparosegylet alapult,
takarékpénztár nyílt, szabályozták a patakot és arra fémhidakat
(szám szerint hármat) verettek, az utcákat mindenhol kővel
borították, díszfákkal ültették be az itteni parkokat, táncpavilont
építettek meg, iskola működött (mely Erdélyben a legnagyobb és
legjobb román nyelvű elemi iskolának számított).
A
képeslapokon népviseletben lefotózott lakosság volt, a falu
mintafaluvá nőtte ki magát. A hagyomány szerint a szelistyei nők
szépsége egyedülálló volt.
2003-ban kapott városi
titulust.
1850-es összeírások
alapján a lakosság nagy része román, de nem
elhanyagolható az itt élő magyar és cigány kisebbség számaránya sem.
Felekezeti hovatartozást illetően legtöbben ortodoxok, de élt itt
görög katolikus is evangélikus vallású is.
1992-es statisztikák arról árulkodnak, hogy domináns számú a
románság. Vallásukat tekintve legtöbben ortodoxok.
Az itteni remetekolostorban élt az unióellenes mozgalom egyik résztvevője Szent Nicolae Oprea, aki kufsteini várbörtönben halt meg.